Lärde du dig något av din samarbetskompis?

Vi har bytt läromedel i matematik. Det är inte helt lätt, varken för mig som lärare eller för eleverna. Ett delvis nytt tänk, nya ord och begrepp som inte fanns eller som introducerades senare i det gamla läromedlet. Därför behöver vi hjälpas åt att förstå allt nytt som man behöver kunna för att komma in i de nya böckerna och dess upplägg.

Så idag provade jag ett för mig nytt sätt att arbeta i grupp. Först fick de arbeta i par med en gäng uppgifter från det nya materialet. När de var färdiga med uppgifterna fick de sätta sig tillsammans med ett annat par och titta igenom sina svar. Alltså först samarbete i par, sedan i grupper om 4 elever. Slutligen satt vi alla tillsammans och gick igenom uppgifterna.

Ett av mina mål för mig själv som lärare i år är att ”utvärdera mera”. Hjälpa eleverna att lyfta fram deras lärande och sätt ord på det vi har gjort. Därför fick alla i slutet av lektionen berätta hur det hade gått att samarbeta och om de lärde sig något av sina kamrater.

  • Jag lärde mig att räkna ut svaret innan man skriver talet.
  • Jag lärde mig att sätta ut + och – (en uppgift där man ska välja rätt tecken så att talet stämmer).
  • Jag lärde mig mer om talfamiljer.

Flera elever ansåg också att de aldrig hade kunnat göra uppgifterna på egen hand, men att det klarade av det när de arbetade tillsammans.

Jag hade ett gäng frågor som jag utgick i från när vi utvärderade lektionen. Frågorna har jag hittat i det här blogginlägget från Körlings ord.

  • Hur samarbetade ni?
  • Vad kom ni fram till?
  • Vad var svårt då ni samarbetade?
  • Diskuterade ni?
  • Berättade ni om vad ni lärde er av varandra?
  • Vad lärde ni er av varandra?

forsback-margareta-eldorado-matte-2a-lararbok

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *