Hur håller man vattenglaset?

Jag försöker att varje dag hålla min undervisning som ett glas vatten, en vacker liknelse som Anne-Marie Körling skriver om på sin blogg och i boken ”Nu ler Vygotskij”.

Det är så svårt, jag tappar mitt glas om och om igen.

”Kalle, sätt dig upp!”, ”Anna, sluta prata!”,”Stäng dörren efter dig”, ”Olle, varför lyssnar du inte?”, ”Suck!”, ”Pelle, prata inte rakt ut!” ”Smäll inte i dörren” bla.bla.bla….

Vid varje kommentar, varje suck, varje utspel tappar jag glaset och jag måste börja om. Jag ger inte eleverna det stöd i koncentration som jag borde ge dem, ska ge dem, vill ge dem. De får en undervisning som hela tiden avbryts av mig som lärare, när det är jag som borde vara den som håller undervisningen, jag som borde hålla den som ett glas vatten…

Suck! Hur svårt kan det va?

 

Ett svar på ”Hur håller man vattenglaset?”

  1. Det är svårt och du kommer att tappa glaset många gånger till MEN det är då du lär dig. Du är medveten, reflekterar och det är då du utvecklas som lärare tack vare dina elever. Jag lär mig och tappar glaset fortfarande efter 8 år i yrket men det är jag glad åt. (Kanske inte varje dag men nästan) 😉

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *