Förmågan att utöva inflytande och ta ansvar!

Jag har skrivit i ett tidigare inlägg om hur jag tänker kring klassrumsmöblering och att jag nu prövar att inte ha fasta platser i klassrummet. Och ja, jag vet att min klass på 10 elever (fem 2:or och fem 3:or) är en idealisk grupp på många sätt, att göra mina försök med. Jag har (nästan) alltid koll på alla, kan snabbt göra en utvärdering och förändring av situationer som kan uppstå.

Varje dag sedan vi började med detta, har vi påmint varandra: Sitt där du lär dig bäst! Och det är verkligen inte alltid lätt, för det är så lätt att sätta sig med kompisen som man leker med varje dag efter skolan, speciellt när man har möjligheten. För jag har ju oftast låtit dem sätta sig var de vill, även om de sätter sig med bästa kompisen. Jag har fortsatt trott på Anne-Maries ord, att nya och kanske oväntade samarbeten kommer att uppstå när de får välja själva var de ska sätta sig.

Och idag hände det, eleven upptäcker att en ganska oväntad klasskompis var den bästa kompisen att sitta bredvid på matten. Eleven fick både utöva inflytande i klassrummet och samtidigt ta ansvar för sitt eget lärande. Efter matematiklektionen utbrister hen:

Cissi, jag har hittat min sitt-där-du-lär-dig-bäst-plats!

2 svar på ”Förmågan att utöva inflytande och ta ansvar!”

  1. Wow! Då ska jag hålla ut och hoppas den dagen kommer snart! Tack! Nu fick jag styrka att fortsätta, för visst är det svårt ibland. Tack!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *