Att tala med eleverna om lärandet!

För några dagar sedan hittade jag en länk på Anna Kayas blogg. Den tog mig till The Reading & Writing project. Där hittade jag en sida med bilder på olika slags klassrumslistor (Reading Classroom Charts). Det var en lista som jag fastnade extra mycket för och den handlade om lärande och att få igång tankar och diskussioner kring elevernas lärande.

Det stod inte hur läraren som hade gjort listan arbetade med den, men jag tänker mig att man kan använda en eller kanske fler av punkterna åt gången efter att man avslutar ett arbetsområde, läst en text gemensamt, eller enskilt (skönlitterära men kanske framför allt sakprosa) eller efter en film. Diskussionen kan genomföras i helklass, grupper, pardiskussioner eller varför inte som frågan till en utgångsbiljett.

Men varför göra en lista? Man kan väl ställa frågor till eleverna utan att hänga upp en synlig lista på väggen? Jo, men jag tänker att vitsen med att göra en lista och hänga upp den i klassrummet är både en hjälp för läraren att komma ihåg, men kanske fram för allt för att synligöra för eleverna att det är viktigt att  prata om det vi lärt oss, det vi lär oss och det vi ska lära oss!

20131101-193806.jpg

Bilden är gjord i appen Comic Life.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *