Jag kunde mer än jag trodde!

För ca två veckor sedan fick mina elever göra en självskattning på de områden vi hade arbetat med i NO under höstterminen. Idén fick jag från en artikel i tidningen Handledarskap. Matematik- och NO-läraren Maria Borg delade med sig av en bedömningsmatris i NO och teknik i åk 1-3. Mina elever fick  måla i den ruta de tyckte passade deras kunskap bäst.

Idag plockade jag fram deras ifyllda matriser och sedan skulle de sätta sig två och två och testa den med sin kompis. Om de till exempel hade måla i rutan ”Jag kan själv berätta om vattnets kretslopp” fick de pröva om de verkligen kunde det. Men innan vi började valde vi ut vilka förmågor som den här lektionen skulle innehålla; vi kom överens om att reflektera, samarbeta och diskutera skulle ingå.

20140121-131303

 Jag gick runt och lyssnade, stöttade, ställde frågor och de diskuterade, berättade och ställde frågor till mig eller sin parkompis. Ljudnivån var relativt hög – men oj vad de var fokuserade på sin uppgift! I en och samma lektion ingick kamratbedömning, självskattning och ett  lärandetillfälle på en och samma gång. När alla hade berättat klart, fick de göra om självskattningen en gång till (för att de skulle reflektera över hur de hade fyllt i första gången och om de tyckte det stämde efter idag).  Jag bara stod och myste och utbrast till slut att det här nog var en av mina bästa ögonblick som lärare någonsin! ”Varför då?” frågade en elev och innan jag hann svara sa en annan ”för att vi har lärt oss så mycket förstår du väl!”

Under den muntliga utvärderingen av lektionen fick alla säga något om vad lektionen innehöll och om de hade lärt sig något. En elev såg både förvånad och glad ut på samma gång:

Jag upptäckte att jag kunde mer än jag trodde!

20140130-203357.jpg

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *