Hur kan du veta att det är rätt?

Idag arbetade vi med att lära oss skillnaden mellan siffror och tal. I en diagnos som vi hade för två veckor sedan, hade jag upptäckt att många elever inte förstod skillnaden på dessa två begrepp. Eleverna fick börja lektionen med att prata i par (med sin ”talkompis”) om vad som är skillnaden mellan siffror och tal och sedan pratade vi i helgrupp. Jag pratade, skrev på tavlan och jag gav små uppgifter och de skrev ner svaren på sina mini-whiteboards. De fick hålla upp sina svar samtidigt och sedan gick vi igenom dem.  Några av elevsvaren skrev jag upp på tavlan och så fick en annan elev motivera hur det kunde vara rätt eller fel, det är inte så lätt att säga varför det är rätt eller fel även om man vet det! En elev berättade att det fanns oändligt med tal och då pratade vi om det och de fick prova att skriva ett ”oändligt tal” på sin whiteboard.

I slutet av lektionen fick de sitta med sin ”talkompis” igen och skriva ner vad de hade lärt sig under lektionen.

  • Siffror är som alfabetets bokstäver innan de blir tal.
  • Siffror är grunden till tal, t.ex. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0.
  • Tal är oändliga!
  • Tal är då man tar från siffror och gör ett tal.
  • Siffror är inte värda någonting, men det är tal.

Allra sist hade jag gjort i ordning en uppgift och skrivit den på en pappersremsa. Jag ville att de skulle sitta för sig själv läsa uppgiften. De fick skriva svaret på en post-it lapp och sätta på dörren innan de gick på rast. Denna uppgift var snarlik den uppgift som de flesta hade haft fel på i diagnosen – nu hade alla post-it lappar rätt svar!

(Jag var på Matematikbiennalen förra veckan och blev mycket inspirerad av Torulf Palms föreläsning om formativ bedömning: Bedömningen ska forma undervisningen!)

 

 

20140210-210552.jpg

20140212-073546.jpg

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *