Faktatext, begrepp och nyfikna elever!

So-lektion –  Järnåldern. Eftersom vi fokuserar på begreppsförmågan den här veckan, ville jag gå igenom några begrepp som vi stöter på när vi läser faktatexter. Jag hittade ett dokument på Pinterest som jag gillade och så gjorde jag om det så att det skulle passa oss. Vi gick igenom begreppen rubrik, fotografi/bild, bildtext, fet och kursiv stil. Vi gjorde det gemensamt, men alla elever hade ett eget arbetsblad som de fick fylla i. När vi till exempel pratade om begreppet rubrik, tittade vi på olika rubriker, pratade om vad det är, varför de finns och sedan fick de välja en valfri rubrik att skriva in på sitt papper. Det blev fina diskussioner om bland annat varför det finns bilder i en faktabok – tänk hur boken skulle se ut utan bilderna? Och Vi pratade om bildtexternas betydelse, utan dem förstår vi inte bilderna. Sakta men säkert jobbade vi oss igenom begreppen, det tog tid men det var det absolut värt. Och det bästa, vi byggde upp en förförståelse och oåterkallelig nyfikenhet:
– CC, ska vi inte börja läsa nu?

Efteråt insåg jag att det vi hade gjort blev en slags variant av ”THIEVES”. Det är en undervisningsmodell som man kan använda när man läser just faktatexter. Vill ni veta mer om det sättet, kan ni klicka på den här länken och läsa hur Anna Kaya jobbar med det: Informationstjuvar!

 

Skärmavbild 2014-03-18 kl. 19.33.15
Klicka på bilden så kommer ni till Teachers-pay-Teachers, där det går att hämta dokumentet gratis.

(Jag vill inte lägga upp min egen variant, eftersom det redan finns ett amerikanskt original.)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *