Att läsa MED barnen

Så här skrev jag på FB till en vän som arbetar i förskolan:

Fortsätt att berätta sagor! Det är jättebra! Det viktigast är att man läser/berättar MED barnen och inte bara FÖR barnen. Låt de bli delaktiga i sagan, prata om det ni läser, fråga dem om de har varit med om samma sak, fråga om boken/sagan påminner om någon annan saga de hört, berätta själv om en bok du blir påmind om och stanna upp ibland och be dem gissa hur boken/sagan ska sluta. (Vikten av att läsa MED barnen, pratar läsforskaren Ulla Damber i sin föreläsning: Betydelsen av tidiga textmöten)

På detta sätt kan barn redan i tidig ålder (innan de själva har knäckt koden) utveckla förståelsestrategier som till exempel:

  • Knyta an till egna erfarenheter.
  • Ställa frågor till texten.
  • Identifiera huvudbudskapet.
  • Sammanfatta innehållet.
  • Associera till andra texter.
  • Göra förutsägelser om vad som ska hända.

Läs mer om detta i Caroline Libergs artikel:

Skärmavbild 2014-03-22 kl. 06.56.01

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *