Förut stannade jag ju inte ens vid punkt!

Jag gör läsanalyser med mina elever. Anne-Marie Körling har beskrivit det i boken Vägen till skriftliga omdömen och på sin blogg. Jag har skrivit om det tidigare här på bloggen: Läsanalys!

Ibland hinner jag inte göra en riktig läsanalys, men då gör jag en microvariant utan att kopiera eller anteckna, bara lyssna och återkoppla. ”Att ge feedback handlar om att ge tillbaka det eleven har givit” och att ”spegla det eleven kan här och nu” skriver Anne-Marie Körling på sidan 195 i boken Läraren inom mig Så här lät det i fredags:

Eleven läser ur sin självvalda bok. Jag lyssnar noga på det jag hör att eleven gör under sin läsning. När eleven har läst klart sidan berättar jag vad jag hörde (ordet duktig är bannlyst i återkopplingen).

  • Du läser punkterna.
  • Du läser frågetecknen.
  • Du läser med inlevelse.
  • Du rättade dig själv vid ordet ”känna”. Då visar du att du har förstått genom att du läste om ordet.

När eleven går säger hen:

-Vet du, förut stannade jag ju inte ens vid punkt! 

 

20140406-204236.jpg

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *