Begreppskort + Körlingsord!

Idag fick vi våra begreppskort i matematik som jag har beställt gratis från Liber. Korten är uppbyggda så att begreppet står skrivet på ena sidan och en förklaring på andra sidan. Jag började genast att fundera på hur jag på bästa sätt skulle kunna använda dessa kort. Då kom jag på att jag skulle kunna använda korten genom att göra som Anne-Marie Körling beskriver i sitt blogginlägg: Lektionsförslag: Den enklaste språkberikarlektionen börjar med begrepp och ord (läs gärna det inlägget för att få en grundlig beskrivning av hur lektionen går till, min beskrivning är en mycket förenklad variant).

Här kommer mitt förslag (som jag tänker prova med eleverna på fredag):

Jag väljer begreppet DYGN.

  1. Jag tar tre ord från förklaringen, som jag skriver på tavlan: börjar, timmar, midnatt
  2. Jag läser orden högt och läser dem tillsammans med eleverna.
  3. Jag modellar och sätter in de olika orden i en mening: Hur många timmar ska du vara borta? Nu börjar jag få sockerdricka i foten… Jag somnar aldrig före midnatt. Sedan får eleverna prova. De jobbar i par.
  4. Nästa steg är att sätta in två ord i en mening, jag modellar:  Jag vaknade med ett ryck 3 timmar efter midnatt!
  5. Sista steget är att sätta in alla tre orden i en mening, jag modellar: Strax efter midnatt börjar hans bästa timmar.
  6. Därefter läser jag upp förklaringen och alla får en kort stund att tänka tyst för sig själv vilket begrepp det kan vara. När de har funderat själva får de prata med en kompis och därefter pratar vi gemensamt.
  7. Jag skriver begreppet på tavlan och alla får prova att sätta in det ordet i en mening.

 

Jag återkommer hur det gick efter fredagens lektion!

(Nu har jag gjort lektionen, här kan du läsa hur det gick: ”Läksonen var dynga” Och här är ytterligare en lektion med våra begreppskort: Talmönster)

 

20140408-213227.jpg

2 svar på ”Begreppskort + Körlingsord!”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *