-Mitt talmönster är ett helvete att räkna ut!

Idag hade vi återigen en språkberikarlektion med hjälp av våra begreppskort. Så här gick lektionen till:

Jag visade tre ord på smartboarden och berättade att orden fanns med i förklaringen till begreppet som de skulle lista ut.

SÄRSKILD               ORDNING                       UT

Därefter visade jag och läste upp mina exempel på meningar med ett av orden:

  • Min mamma tycker om ordning och reda!
  • Jag är ingen särskild person…
  • Ska vi gå ut eller stanna kvar inne?

Efter det var det elevernas tur. De fick ca 2 minuter på sig att fundera. Vi gick en runda och alla fick säga sina meningar.

Därefter visade jag mina meningar med två ord:

  • Jag vill ha en särskild ordning i byrålådan.
  • Håll ordning på dina grejer, annars får du gå ut!

Återigen fick eleverna fundera och därefter fick de säga sina meningar.

Sista uppgiften var att sätta in alla tre orden i en mening och jag visade och läste upp mitt exempel:

  • När herr Berg skulle gå ut, tog han alltid på sig kläderna i en särskild ordning.

Sedan fick de prata ihop sig och komma med en gissning vilket begrepp som stod på kortet. Därefter läste jag upp hela beskrivningen och de fick gissa en gång till.
När de hade kommit på vilket begrepp det var,  skrev jag det på smartboarden och alla fick enskilt hitta på en mening till begreppet:

TALMÖNSTER

En elev säger lite genant:
Nej, jag vill nog inte säga min mening…den är lite…
-Jo säg, det är ok.

-Mitt talmönster är ett helvete att räkna ut!

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *