Att tänka och prata om sin läsning del 2

Nu har jag gjort läsintervjuer med alla mina elever. Några av frågorna handlade om vad man gör om man stöter på något man inte förstår. Så här svarade mina elever:

  • Frågar en kompis eller en vuxen!
  • Läser vidare och ser om jag förstår i texten sen.
  • Backar och läser om.
  • Hoppar över.
  • Försöker klura innan jag läser om.
  • Stannar och tar halva ordet och sedan fortsätter.
  • Tänker och klurar.
  • Letar i en ordbok.

En fråga handlade om vad de själva ville utveckla/bli bättre på som läsare.

  • Inte läsa som en robot.
  • Stanna vid punkt.
  • Inlevelse.
  • Kunna läsa ord som är långa och sitter ihop.
  • Säga orden rätt.
  • Att inte läsa för fort.
  • Läsa mera!
  • Att inte stanna i texten, att behöva läsa om hela tiden.
  • Försöka förstå bättre.
  • Läsa snabbare.

Nästa vecka kommer jag under en gemensam lektion visa eleverna hur de har svarat och på så sätt få ta del av varandras strategier och varandras mål. Det blir en slags kooperativt lärande – en av NRP:s sju grundstrategier som utvecklar läsförståelse (Westlund, 2009).

 

 

 

2 svar på ”Att tänka och prata om sin läsning del 2”

  1. Tar gärna emot ex på läsintervjufrågor, har en fyra. Tack på förhand! Med vänlig hälsning, Elisabet Wallin, Tavestaskolan i Järna

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *