Näringskedjor och livscykler – dramatiskt värre!

Hur kan man visa och samtidigt öva på att förstå begrepp som till exempel näringskedja, livscykel och vattnets kretslopp? Jo, man dramatiserar dem! Igår skrev jag att jag skulle prova ett lektionsupplägg jag hade hittat på Skolverkets hemsida (jag gjorde om det lite, så det passade oss) och idag fick eleverna pröva. Det blev verkligen en lyckad lektion!

Jag började med att skriva ordet ”Begreppsteater” på tavlan och så berättade jag kort om vad vi skulle göra. Sedan fick eleverna tänka en stund enskilt på vilka begrepp vi har jobbat med på NO-lektionerna. Sedan fick de prata i par och sedan skrev jag upp deras förslag på tavlan (E-P-A).

Innan vi började dramatisera, fick eleverna ge förslag på vilka förmågor vi tränar/använder under detta lektionspass. Dessa förmågor satt jag upp på tavlan så att de blev synliga (se bilden).

I stora drag gick lektionen till så här:

  • Jag lottade grupper om 3 (med appen: Teacher´s Pick).
  • Första omgången fick alla elever göra ett kort drama om en valfri näringskedja.
  • I varje grupp lottades det vem som skulle vara producent, konsument och toppkonsument.
  • Grupperna fick ca10 minuter på sig att hitta på en enkel pantomim.
  • En grupp i taget spelade upp och vi andra gissade vad vi trodde att vi såg.
  • Därefter fick grupperna nya begrepp. Bland annat fjärilens livscykel och vattnets kretslopp. Alla grupper fick återigen ca 10 minuter på sig och sedan spelade de upp för varandra.

Behöver jag säga att vi hade väldigt roligt  samtidigt som vi fördjupade vår förståelse av biologiska begrepp?

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *