Bilder och nyckelord – en stöttande undervisning

Jag och min twänn, Marika Nylund Ek undervisar just nu om världsreligionerna i våra respektive klasser. Marika delade med sig av sin senaste lektion (kolla in hennes blogg: Världsreligionerna del 2) och jag blev så insprirerad att jag ville pröva hennes upplägg med mina elever.

Elevgrupperna (tre i varje grupp) fick börja med att sortera bilderna i högar. Sedan gick jag runt och pratade med varje grupp och de berättade hur de hade tänkt. Vi pratade även om själva bilderna, till exempel att det bara var män på bilderna. Därefter limmade de upp bilderna på stora pappersark.

Jag berättade att vi skulle utveckla vår förmåga att sammanfatta en text med hjälp av lässtrategin ”sammanfatta” och i vårt klassrum tar vi då hjälp av LAZO.

Skärmavbild 2014-10-16 kl. 20.12.57
Skapad av Josef Sahlin, Årstaskolan. Klicka på bilden, så kommer du till hans blogg.

Därefter läste jag ur vår religionsbok och skrev upp nyckelord på smartboarden. Jag använde mig av ett upplägg som finns att hämta på ”En läsande klass” hemsida (Lektion 46 åk 3). Eleverna fick ju så klart hjälpa till att plocka ut nyckelorden tillsammans med mig.

IMG_1877-0-1500x1120
Första lektionen läste eleverna i par och taggade texten med symboler och frågor. Den här lektionen högläste jag texten och vi plockade ut nyckelord.

Efter det fick eleverna gruppvis sammanfatta texten med hjälp av nyckelorden och bilderna – jag gick runt och lyssnade.

Slutligen gjorde vi om samma sak, fast i helklass. Det kan ju tyckas väldigt tjatigt att göra samma sak om igen, men jag upplevde inte att någon elev tyckte att det var tråkigt. Istället kändes det som alla var med och gärna ville berätta vad de kunde.

IMG_1902
Bilderna finns delade på Marikas blogg, se länken längst upp i inlägget.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *