Beskrivande texter – svampar

En av mina kollegor har arbetat med beskrivande texter med sina 1:or. Hon är den som har inspirerat oss andra att börja med cirkelmodellen på skolan. Här berättar hon hur deras arbete växte fram under hösten.

Utställning i korridoren.
Svamputställning!

 

Så här gjorde vi (sättet att arbeta på kallas cirkelmodellen):

  1. Först lärde vi oss mer om svampar genom att titta på filmer, läsa i böcker och titta på bilder med speciella ord som handlar om svampar. Som att en svamps hatt kan vara klotformad, utbredd eller välvd och att svampens fot kan ha strumpa och ring.
  1. Sedan fick vi lära oss om hur en beskrivande text kan vara uppbyggd, att de brukar vara indelade i flera stycken. När vi skulle skriva om våra svampar skulle vi ha med fyra olika textstycken: klassificering, (d.v.s. vilken typ av svamp det var), utseende, växtplats och ätbarhet.
  1. När vi hade lärt oss ganska mycket om svampar och om hur man kan skriva en text om en svamp var det dags att skriva en text tillsammans. Då fyllde vi först i ett formulär om svampen tillsammans, champinjonen skrev vi om. Orden vi skrev kallas för nyckelord och med hjälp av dem kan man sedan skriva en text. Vi tittade på bilderna som vi hade jobbat med i steg 1 för att veta vilken typ av svamp det var och hur vi skulle beskriva dess utseende. Var svampen växte och om den var ätbar fick vi titta i böcker och på internet för att ta reda på. Sedan hjälptes vi åt att formulera meningar om champinjonen så att det blev en färdig text.
  1. När vi hade gjort det var det dags för var och en att skriva om sin egen svamp. Då gjorde vi som i steg 3 men själva. Vi fick varsitt formulär att fylla i och sedan skrev vi våra egna svamptexter. Det var ganska svårt att göra om våra nyckelord till meningar så fröken fick hjälpa till en del och så hjälpte vi varandra. När vi hade skrivit våra texter för hand fick vi skriva dem på I-pad i en app som heter ”skolstil 2”. Den läser upp det man skrivit och man kan se om man har stavat fel. Men den är inte så bra på att läsa ovanliga svampnamn så ibland lät det väldigt roligt när den läste.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *