Vi gör skillnad!

Vilken skillnad gör du i ditt klassrum? Prata i en minut med din granne.

Kvällsföreläsning med Anne-Marie Körling och jag känner mig dum, för jag fattar inte alls vad hon menar med skillnad.  Här sitter jag med hjärnan full av intryck från dagen, efter att Anne-Marie var på vår skola och där hon undervisade elever och sedan följde upp med pedagogiska samtal med oss lärare. Så va då skillnad? Gör vi skillnad? Diskussionen hackar sig fram, men till slut börjar jag och mina två samtalspartners förstå vad Anne-Marie menar. Skillnad. Vi lärare gör skillnad. Jo, det gör vi faktiskt.

Jag gör skillnad
när jag läser ”Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige”, för mina elever.
Jag gör skillnad
när jag uppmanar eleverna ”sitt där du lär sig bäst”, innan de väljer en plats i klassrummet.
Jag gör skillnad
när jag frågar ”vilket skiljetecken väljer du?” istället för att säga ”du har glömt punkt igen”.
Jag gör skillnad
när jag fokuserar på undervisningens innehåll, istället för elevernas mössor.
Jag gör skillnad
när jag ber eleverna ”berätta” i stället för att ge dem svaret direkt.
Jag gör skillnad
när jag låter eleverna parläsa i stället för att läsa en och en.
Jag gör skillnad om jag visar dem att böcker är viktigt i mitt eget liv.
Jag gör skillnad om jag låter eleverna hjälpa varandra först, innan de frågar mig.
Jag gör skillnad
när jag ber eleverna prata med varandra, istället för att en elev får svara på frågan.
Jag gör skillnad
när jag ringer hem
och berättar att eleven har haft en bra dag i skolan
i dag.

Vad gör du för skillnad i ditt klassrum?

20140313-215917.jpg

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *