Jag är en pojke med tur

På torsdag kommer jag att läsa hela boken ”Jag är en pojke med tur”, av Monica Zak, som handlar om Esmet och hur han lyckades fly till Sverige, helt på egen hand.

Inför läsningen (en lektion dagen innan) har jag förberett mig med hjälp av kapitlen. Jag har utgått från en lektionsmodell från Anne-Marie Körling: Böckernas kapitel är utmärkta att skapa orberikarundervisning genom

Skärmavbild 2015-01-19 kl. 19.47.24

Jag har flera syften med att läsa denna bok:

  • Låta eleverna lyssna på en längre berättelse i ett svep (svenska).
  • Efter läsningen jämföra likheter och skillnader mellan vår förra högläsningsbok ”Nils Holgersson” och denna bok (utveckla förmågan att jämföra likheter och skillnader).
  • Ge eleverna mer kunskap om Afghanistan (geografi).
  • Ge eleverna mer kunskap om religionen islam (religionskunskap).
  • Ge eleverna ett verklighetsbaserat exempel på varför människor måste fly till ett nytt land (SO).

2013 fick boken Barnens romanpris. Klicka på länken och lyssna!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *