Får vi skriva snart?

Många elever (ofta pojkar) stönar högt och ljudligt när de ska skriva något, oavsett om det är svaret på en textuppgift i matematik eller en dikt på svensklektionen. En lektion som lockar de allra flesta att  orka skriva mer än en mening,  är en lektion från Anne-Marie Körlings blogg Körlings Ord (klicka på länken, så hittar du Anne-Maries beskrivning av lektionen). Lektionen utvecklar elevernas ordförråd, grammatiska kunskaper och tänkande.

Man lånar en mening av en författare och den skriver man av ordagrant. Sedan börjar man laborera med meningen på olika sätt tillsammans med eleverna. Jag förberedde mig hemma, genom att själv göra så många omskrivningar som möjligt, för att kunna visa eleverna. Men ganska snabbt gav de förslag och vi hjälptes åt tillsammans att laborera med ord och skiljetecken på olika sätt.

image

 

Till slut ropade en elev: Får inte vi skriva snart?

image

Vi började skriva och alla skrev utifrån sina förutsättningar (jag hade en elevensvalgrupp med 3-6:or) och det är det som är så bra med denna uppgift. Den blir aldrig för svår eller för lätt. Jag delade sedan upp dem i grupper och så fick man läsa upp det man hade skrivit för varandra. De sista fem minuterna fick de som ville läsa upp sin text (eller välja att jag skulle läsa) för hela gruppen. Det blev 80 minuter med mycket skratt, skrivande, läsande och lyssnande!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *