Hur kan ett test se ut?

Som jag skrev i ett tidigare inlägg, har jag blivit inspirerad av ”testmetoden” som David Didau skriver om i sin bok Tänk om allt du vet om utbildning är fel? Syftet med att låta eleverna få många olika tester är att hjälpa dem att minnas kunskapen bättre – det är alltså inte ett test där du ska se vad eleverna har lärt sig (och heller ingen bedömning av din egen undervisning).  De är enbart till för att hjälpa eleverna att minnas bättre – att få kunskapen att fastna helt enkelt.

Jag har provat mig av detta på våra SO-lektioner i religion och här tänkte visa dem jag har använt hitills. Jag har börjat eller slutat varje lektion med någon av dessa tester.

  1. Träna begrepp med hjälp av webbappen som finns till vår SO-bok. Mina elever har både fått jobba i par och enskilt.
  2. Vi har även använt oss av ett slags pusselremsor. På varje remsa finns ett begrepp (t.ex. kyrka) och en ledtråd ( t.ex. Islams heliga bok), sedan ska man lägga remsorna i rätt ordning.
  3. Vanliga korsord, som finns att hämta som extramaterial till vår SO-bok. Alternativet är att göra ett eget korsord, det finns flera olika sidor på nätet där man kan skapa egna.
  4. Man kan även använda korsordet på ett lite annorlunda sätt. Ett sätt kallas för skärmkorsord och det är en övning (av Pauline Gibbons) som tränar eleverna att förklara begrepp/ämnesspecifika ord muntligt för varandra och de måste plocka fram informationen ur minnet (de har inga nedskriva ledtrådar som i vanliga korsord).
  5. Vi har även använt oss av en slags stödstruktur (se bilden), som eleverna får fylla i enskilt.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *