Prata om det man läst?

Hur får vi eleverna att prata om det de läser själva? Måste man det, kanske någon undrar. Det räcker väl att de läser?

Och nu har vi tyst läsning i 15 minuter. Ta fram bänkböckerna. 

Ett viktigt skäl till att uppmuntra elever att diskutera det lästa är att det ökar deras läsengagemang. Linda B Gambrell har listat 7 regler som gör just detta.  Regel nr 5:

Students Are More Motivated to Read When They Have Opportunities to Socially Interact With Others About the Text They Are Reading

Ett mycket enkelt sätt – som inte kräver några förberedelser – är det som Gambrell kallar en ”quick share”. Efter att eleverna har läst ger man dem 3-4 minuter för att berätta för en klasskompis vad de har läst.

Från vårt klassrum idag!

Ett annat sätt, som jag har lärt mig av Anne-Marie Körling är att lägga ut blädderblock i klassrummet. Där skriver man av de meningar, fraser, ord som man har fastnat för i boken man läser. Efter lektionens slut (eller i slutet av dagen) högläser jag meningarna och den som har skrivit får berätta om varför de ville dela just den och kanske berätta lite om boken. Det blir en undervisning där eleverna får möjligheten att berätta om sin lästa bok, alla elever får ta del av författares ord, se hur författare använder skiljetecken, hur olika ord stavas,  hur man bygger meningar osv. osv. Men andra ord – en mycket språkberikande undervisning och det kommer från eleverna själva och de texter de väljer att lyfta fram.

Om du blir sugen på att pröva, läs Anne-Maries inlägg om denna lektion: Från litteraturen till oss alla

Och här är Linda B Gambrells 7 regler:

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *