Att få välja läsning

Det finns ett ämne i skolan som ger mig (och säkert fler) kramp i magen, avbitna naglar och frustration, frustration, frustration.   

Elevens val. Ämnet som vi i kollegiet ibland kallar ”lärarens kval”. För på vår lilla skola är det svårt att överhuvudtaget få till något som kan ge sken av att vara just elevernas eget val. 

Skolverket skriver: Inom elevens val har eleverna möjlighet att själva välja ett eller flera ämnen att fördjupa och bredda sina kunskaper i. Eleverna ska få välja mellan ett allsidigt urval av ämnen som elevens val. (https://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/grundskoleutbildning/elevens-val-1.252771)

Men det blir oftast lärarnas val, eftersom vi inte har resurser att dela oss i så många grupper som vi skulle vilja. Det går bara inte att erbjuda ”ett allsidigt urval av ämnen” som Skolverket anser att man ska göra.  

Men vi försöker och försöker; eleverna får komma med förslag på vad de vill göra och vi lyssnar och planerar upp lektioner så att de flesta ska känna att de får fördjupa sig i något de gillar.

Och i år – har vi lyckats få till så att läsning finns med som ett stående alternativ varje vecka. Den som vill (årskurs 1-3) har alltid möjlighet att tillbringa sin elevens val i biblioteket.

Idag valde fyra pojkar (!!!) att läsa hela passet. Och som de läste. I 70 minuter satt de nerborrade i bibliotekssoffan.

Jag börjar gilla Elevens val igen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *