Stötta tankarna

Göran Svanelid skriver: ”Genom färdiga stödmallar får eleverna hjälp med att sortera och strukturera tankar och information. Stödmallarna är till nytta för alla elever, men speciellt för de elevgrupper som har problem att skapa ordning bland menig med texter, tankar, problem fakta och begrepp” (De fem förmågorna i teori och praktik, 2014:97)

Jag gillar verkligen att jobba med stödmallar, men det är ändå inte så lätt som det ser ut. Eleverna måste få lära sig hur man ska läsa av och fylla i stödmallen och därför är det viktigt att det är relativt enkelt från början.

Jag brukar introducera stödmallar när jag jobbar med de tre världsreligionerna på lågstadiet. När vi har läst texter och sett film hjälps vi åt att fylla i mallen (på Smartboarden). Sedan får de fylla i en egen.

Nästa stödmall jag ska introducera kommer att innehålla högtider och berättelser från de tre religionerna.

Jag tycker alla borde prova att arbeta med stödmallar om man inte har gjort det tidigare, men glöm inte att börja enkelt, så att eleverna blir bekanta med modellen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *