Efter filmen

Här kommer ett lektionsförslag för hur man kan arbeta efter att man sett en faktafilm.

På vår skola har vi tillgång till många filmer genom Mediawebben     Jag använder mig ofta av film som komplement till vår huvudbok i SO. Nästan alltid ser vi en film innan vi läser om samma sak i boken, för då är tröskeln betydligt lägre att ta sig över för den som på ett eller annat sätt har svårigheter eller motstånd till att läsa. Och eleven har den viktiga förförståelsen med sig in i läsningen.

Här har mina 3:or fått se en film om Bronsåldern. Sedan fick de pussla ihop frågorna med svaren.

En bra övning för att följa upp filmen är att låta eleverna (i par) pussla ihop frågor och svar som hör till filmen. Många filmer som
Finns på mediawebben har en lärarhandledning och ofta finns det med frågor och svar.

Då brukar jag skriva ut dem, klippa isär och låta eleverna pussla ihop. Det blir en lektion som innehåller både repetition av filmens fakta, lästräning och resonerande och diskuterande med en klasskompis.

Man skulle också kunna dela ut frågorna och svaren i klassen. Sen läser eleverna upp lapparna och den som har frågan/svaret som hör till, läser upp sin lapp.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *