Vad har du valt?

Imorse bad jag mina elever att välja ut en text – vilken som helst – som de efter lunchen skulle läsa högt för mig. Några valde en sida, några valde tre och nån valde ett stycke ur en faktabok (idén att låta eleverna välja en egen text, har jag fått från boken Vägen till skriftliga omdömen av Anne-Marie Körling).

Efter lunchen hade alla tydliga uppgifter att ägna sig åt i klassrummet, medan jag satte mig på golvet ute i korridoren (mellan två stora boklådor) och inrättade en liten lässtudio.

Eleverna kom en i taget och läste för mig. Jag förde inga anteckningar, ingen dokumentation – jag bara lyssnade och intresserade mig för texten de valt.

Ibland frågade jag om ett ord: Hur gjorde du för att läsa det där ordet? Och ibland frågade jag lite extra om innehållet, eftersom jag behövde ett sammanhang till texten. (För den som känner sig ny och osäker på vilka frågor man kan ställa finns det många här: Körlings öppna frågor. )

Man måste inte alltid dokumentera elevernas läsning, ibland är det skönt att bara få lyssna med, lyssna på och lyssna in.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *