Varför har jag inte gjort det här tidigare?

I mitt förra inlägg, skrev jag att jag skulle prova ”Picture walk”. Det är ett sätt att förbereda eleverna på texten som man ska läsa. Och trots att jag har jobbat så länge med läsundervisning – på längden, höjden och bredden – har jag aldrig (vad jag kan minnas) visat alla bilderna innan man läser ett enda ord.

Vilket engagemang, vilken respons och vilka diskussioner vi fick i klassrummet och det utan att ha läst en enda rad förutom titeln, för den visade jag i och med att vi tittade på framsidan. Nästa gång täcker jag nog över den med.

Här är ett axplock av våra diskussioner – och observera – inte en enda rad är läst!

  • Jag tror jag vet vad som händer …
  • Hunden ser inte snäll ut …
  • Det heter sandaler …
  • Hon ska gå och handla …
  • Är det ketchup i flaskan? Nej, jag tror att det är saft.
  • Hon ser så trött ut …
  • Jag tror de har bytt kläder … eller nej förresten jag tror hunden tar Salmas kläder …
  • Prata i 1 minut om vad hunden säger till Salma …
  • Han vill nog hjälpa henne – hur ser du det? Han gör så här med händerna.
  • Jag tror han lurar henne!
  • Varför ringer hon inte till polisen?
  • Kolla! Han går hem till mormor!
  • Jag tror han vill äta upp henne!
  • Det här är som Rödluvan!
  • Jag tror jag vet hur det slutar!

I boken Kiwimetoden ger Anne-Marie Körling en utförlig beskrivning av hur Picture Walk (bildpromenad) går till. Men trots att jag har läst den så många gånger, har jag ändå aldrig provat att göra en bildpromenad genom en hel bok. Jag har bara gjort det på framsidan av boken. Tänk att det tar tid att lära sig något nytt – trots att man trodde att man kunde!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *