Bilderna, bilderna, bilderna!

Igår fick mina elever (6-åringarna) pröva att göra en bildpromenad (= att sätta ord på det man ser och tror innan man läser en enda rad) med en hel bok. Vi har gjort bildpromenader sedan dag ett på höstterminen – med framsidan på högläsningsboken, bilder i almanackan och andra illustrationer som vi har stött på. Men igår prövade vi alltså bildpromenad genom alla bilder i en och samma bilderbok.

Jag hade valt Kvällen när pappa lekte av Ulf Stark och Mati Lepp, eftersom vi i förskoleklassen ska arbeta lite extra med artikel 31 i Barnkonventionen: Varje barn har rätt till lek, vila och fritid.

Som alltid när man arbetar med 6-åringar (eller vilken grupp som helst) måste man vara lyhörd för hur mycket de orkar. Därför tittade vi på vissa bilder länge, medan andra fick en eller två kommentarer och så tog vi nästa bild. Det viktiga är att jag som lärare är förberedd (aldrig en okänd bok!) och är redo med frågor i fall eleverna inte själva säger så mycket. Vi jobbade mest med vad vi såg, men ju längre in i bokens bilder vi kom desto mer ”jag tror …” blev det. Eftersom jag hade fotat av bilderna i paddan och kopplat ihop den med en smartboard (vi får låna ett klassrum med smartboard en gång i veckan!) kunde jag enkelt zooma in detaljer i bilderna som de ville titta på lite extra.

Just den här boken har många illustrationer av kroppar i olika positioner och de är väldigt roliga att härma. När man prövar att sitta som till exempel pappan i fåtöljen, känner man nästan genast i kroppen vad det är han gör (- fröken, jag tror han sitter och tänker ut nåt, när man tittar uppåt tänker man). Vi provade även att hitta på olika repliker till illustrationerna, något som verkligen triggade igång fantasin hos elverna!

När vi sedan läste boken (inte under samma lektion) var alla elever fokuserade och jag upplevde en mycket större koncentration än när man läser en bilderbok på ”det vanliga sättet”. För barn med till exempel språkstörning eller med ett annat modersmål än svenska är detta sätt att undervisa oerhört givande, eftersom de hinner bygga upp och aktivera den viktiga förförståelsen innan de får höra texten. Förförståelsen byggs upp framför allt av bildernas ordförråd (genom att vi sätter ord på det vi ser och det vi tror) och det gör att det blir mycket enklare att hänga med i berättelsen under själva läsningen.

Om man vill veta mer om detta arbetssätt kan man läsa Anne-Marie Körlings bok Textsamtal och bildpromenader  eller hennes bok Kiwimetoden. Det står också en del i Boksamtal med bilderböcker av Agneta Edwards.

 


Prenumerera på nya blogginlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.