Efter högläsningsboken

I fredags fortsatte vi att reflektera och bearbeta vår högläsningsbok De försvunna som vi läste ut i  onsdags.

Eftersom vi oftast har reflekterat muntligt hela lågstadiet, ville jag få eleverna att skriva ner sina tankar.

Därför började vi med 20 minuters skriftlig reflektion. Jag hade plockat ut 12 kort, från boksamtalskortleken som passade extra bra att svara skriftligt på).

Jag la korten upp och ner, sedan fick de plocka ett kort i taget. De skrev av frågan i sin skrivbok och sedan skrev de svar.

Det fanns några ord och fraser som flera av eleverna var osäkra på, men då hjälptes vi åt att förklara dem tillsammans. Till exempel:

  • Motivera ditt svar.
  • Beskriv …
  • Ge två argument …

Efteråt läste vi upp för varandra vad vi hade skrivit och diskuterade svaren. Några hade tolkat frågorna på olika sätt. Hur kan man till exempel beskriva en bok med en mening? Ska man då berätta vad den handlar om, eller ska man beskriva den hur man tyckte att den var?

Sedan önskade eleverna att få ”förvandlas” till en person ur boken, så då gjorde vi det en stund. Det går till så att man väljer en av karaktärerna man vill vara sedan lämnar man klassrummet.

Fåtöljen eleven får sitta i när hen har ”förvandlats” till en person i boken.

Vi som är kvar bestämmer en eller flera frågor vill vill ha svar på om karaktären. Sedan får ”karaktären” komma in. Det är en rolig aktivitet och den utvecklar elevernas förmåga till inlevelse och ställa frågor.

Till sist skrev vi ett gemensamt brev till författaren med bland annat frågor och fundering om boken.

Det är inte långt kvar av terminen, men vi håller tummarna för att vi ska få svar innan skolavslutningen!


Prenumerera på nya blogginlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *