”Jag leker…” – muntlig och skriftlig undervisning

Här ska jag beskriva hur jag och 1:orna arbetade med ordet ”leker” under två lektioner.

Första lektionen lekte vi med ordet muntligt. Jag skrev ordet leker på ett papper, sedan höll jag upp lappen och sa ”Jag leker…” sedan visade jag med kroppen och de fick gissa vad jag lekte. Sedan fick alla elever prova det flera gånger (en övning som jag har plockat ur lärarhandledningen till Livet i bokstavslandet).

Nästa lektion ( dagen efter) fick de skriva meningar med ”Jag leker…”. Vi använde våra paddor (som vid delar med övriga skolan) och där hade jag gjort i ordning en övning i appen ASL. De arbetade i par och vi höll på i ca 40 minuter.

För att vara andra gången de någonsin skrev på en padda med tangentbord (ingen har provat det tidigare) så tyckte jag att det gick riktigt bra. Eleverna var engagerade och koncentrerade och de hjälpte varandra att komma på ord att skriva, de hjälpte varandra att hitta rätt bokstäver och de hjälpte varandra att lyssna efter ljud i sina ord.

bild

 


Prenumerera på nya blogginlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *