Och trädet var lyckligt

  • Nu har vi kommit till Nordamerika i vårt arbete med världsdelarna. Boken jag valde var Och trädet var lyckligt av Shel Silverstein. Det är en bok som har många bottnar, ger möjlighet för olika tolkningar och bilderna och texten samspelar på ett väldigt fint sätt.

Berättelsen handlar om kärleken mellan ett träd och en pojke, men allteftersom pojken växer upp blir besöken glesare. Men när han äntligen kommer, är det bara för att få något av trädet. Men trädets kärlek rubbas inte, trots att pojken kräver större och större offer av trädet.

Den som vill veta mer om hur lärare har arbetat med berättelsen kan läsa om det i Rigmor Lindös bok Den meningsfulla språkväven. Där får man bland annat ta del av hur pojkar och flickor tolkat texten på olika sätt.

Min lektion började med att jag visade alla bilderna utan att läsa (bara titel och författare). Sedan gick vi igenom bild för bild, vissa tog längre tid att prata om än ändra. Ibland hade jag även bara fotat av en del av bilden, eftersom jag ville att de skulle fokusera på en särskild detalj.

De tre huvudfrågorna som jag återkom till var:
Vad ser du?
Vad tror du?
Vad händer här?

Mer specifika frågor till den här boken kunde vara:
Hur gammal tror du att han är på den här bilden?
Vad tror du pojken säger till trädet?
Har du något favoritträd?

Sedan läste jag boken och eleverna var så engagerade och fokuserade på både texten och bilden. Och alla elever (med betoning på alla – oavsett modersmål) deltog och ville berätta om sina åsikter om bilderna.

När jag hade läst klart gjorde vi en Chambers-runda med frågorna:

Vad tyckte du om i boken?
Vad tyckte du inte om i boken?
Var det något du undrade över?
Vilka mönster upptäckte du?

Jag har aldrig haft så rolig och givande läsundervisning som jag har just nu – prova du med!


Prenumerera på nya blogginlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *