Sandvargen – en gång till

Varför i hela friden ska man läsa om en text? Har man verkligen tid med det i skolan? Och blir inte ungarna uttråkade om de får höra samma text en gång till? Nej, säger jag och många med mig. Så här skriver Mary Ingemansson i boken ”Lärande genom skönlitteratur” (s 25-26):

Att behärska djupläsning är viktigt för att till fullo förstå och integrera ny kunskap. Omläsning kan uppfattas som tidsödande och tråkigt men är helt nödvändigt för att förstå texter på djupet. Detta gäller i synnerhet vid läsning av långa, löpande texter och framför allt vid början av läsningen, då alla perspektiv, karaktärer och viktiga ord presenteras. Något vi ofta förbiser är att introduktionen, vägen in i texten kräver mycket av läsaren.

Vidare skriver hon om det som jag tänkte upphålla mig lite mer vid, i detta blogginlägg:

Lässituationen i skolan som karakteriseras av djupläsning har ett antal kännetecken: Den har starkt fokus på relevant erfarenhet, tanke och minne hos läsaren.

Relevant erfarenhet – att koppla det man läser till det man redan vet och känner till är något som de flesta läsforskare lyfter som en nyckelstrategi som goda läsare använder/gör när de läser.  I boken ”Tankens mosaik” av Keene och Zimmerman ägnas hela kapitel fyra åt textkopplingar och hur skolfröken Debbie undervisar sina elever i denna strategi. Första gången hon introducerar detta för eleverna säger hon så här:

Jag kommer att läsa hela boken rakt igenom en gång. Sedan går jag tillbaka och när jag läser om den ska ni få se att jag gör pauser i läsningen och tänker högt om saker jag känner till eller har varit med om som på något sätt påminner om dem i boken.

Debbie läser alltid böckerna/texterna två gånger, det står ingenstans i boken varför hon väljer att göra det, men jag tänker att det har med det som Ingemansson skriver om – vikten av omläsning och djupläsning för att förstå texten på en djupare plan.

Trots att jag har väldigt unga elever, så tror jag att man kan introducera en sådan här slags läsundervisning, bara man gör det på rätt nivå. Så därför tänker jag läsa Sandvargen en gång till för eleverna. Jag har inte bestämt om jag ska läsa om alla kapitel, där kommer jag nog att ta hjälp av eleverna och fråga dem om de har något kapitel de gärna skulle vilja höra igen. Och jag kommer att göra som fröken Debbie i ”Tankens mosaik” – jag ska berätta för eleverna att jag kommer att stanna upp under läsningen och tänka högt, berätta om det som påminner mig om saker ur mitt liv och som får mig att förstå texten och personen i boken bättre. Och jag kommer att säga att efter att jag har berättat klart kommer de också att få en chans att berätta för oss i klassen om de fick några tankar när jag läste.

För att genomföra sådana här lektioner måste man vara förberedd. Man behöver läsa igenom texten själv och lyssna efter sina egna tankar medan man läser.

Förberedelseanteckningar inför omläsningen av kapitel ett ur Sandvargen av Åsa Lind.

Och ju fler omläsningar man gör med boken, desto fler tankar och minnen poppar upp, bara man lyssnar – lyssnar inåt – efter dem.


Prenumerera på nya blogginlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.