Textkopplingar – kan man synliggöra dem?

Just nu undervisar jag våra 1-2:or om textkopplingar. Att göra textkopplingar är att göra en slags inferenser, eftersom du aktiverar din egen bakgrundskunskap och erfarenhet och kopplar det till texten.

Lektionerna har gått till så att jag högläser en noga utvald text. Först brukar jag läsa igenom hela texten en gång. Sedan läser jag den en gång till och då stannar jag upp och berättar om mina kopplingar. Därefter får eleverna berätta om de har fått någon koppling till texten de hörde. Vi pratar ofta om ”att läsa är att tänka” och jag uppmanar eleverna att lyssna efter sina tankar när de läser.

 

Nu har vi tagit nästa steg i undervisningen och det är våra ”kopplingslistor” som sitter uppe på klassrumsväggen. Jag uppmuntrar eleverna att när helst de läser och får en koppling, skriva upp den på listan, allt för att synliggöra tankarna både för mig och för sig själv.

Den som vill veta mer om hur och varför man ska undervisa om textkopplingar kan läsa mer om detta i böckerna ”Tankens mosaik” av Keene och Zimmerman (2003)  och  ”Aktiv läskraft – mellanstadiet” av Barbro Westlund (2015). Det är även ur boken ”Tankens mosaik” som jag har hämtat idén med listor på klassrumsväggen.

 

Kolla gärna in Susanne Nystedts film om kopplingar!

 


Prenumerera på nya blogginlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.